Music Zine: Szpigiel / Flatplan

update 26.11.2018
Bartosz Kolczykiewicz
Małgorzata Krajewska
Drag Queen Culture


Brief

1. Epilogi (wprodzają w historię queeru, dragu, przygotowują czytelnika do czytania o współczesnych zagadnieniach)
• Gay Balls w Nowym Jorku jako piękny rodzaj ucieczki od przytlaczajacej rzeczywistości
• Madonna zakochała się w vouge a razem z nią cały świat oszalał na punkcie tego tańca

2. Artykuły
• playlisty spotify z ulubionymi utworami vougerów (Bożna i Jake)
• wywiad z Bellą Ćwir: diva z brwiami odrysowanymi od szklanki (wizualna strona dragu a muzyka, na ile image wpływa na brzmienie, odbiór dragu przez społeczeństwo)
• szybkie strzały z portretami (krótkie wywiady z czterema osobami) podejście performerów do muzyki
• dzień z życia drag queen (Adelon)
• wywiad: o lip sync z Grażą Grzech i Twoją Starą lip sync jako alternatywny przekaz utworu muzycznego, wizualna strona dragu a muzyka
• fotoreportaże z imprez queerowych
• kalendarium eventów , ranking najfajniejszych
• kobiety w świecie drag

oz-mag-1970



Nela Sapińska
Reggae Culture


Brief

brak briefu

oz-mag-1970



Aleksiej Cecocho
Kontrasty


Brief

Założenia projektu:
• Gra na dwubiegunowym kontraście pomiędzy światem wewnętrznym i zewnętrznym muzyki poważnej.
• Światem zewnętrznym jest to co widzą zazwyczaj zwyczajni odbiorcy tej muzyki, z czym ona się im kojarzy, zaś wewnętrzny jest środowiskiem ludzi związanych z pracą w tej dziedzinie muzyki.
• Jak najmniejsza ilość przetworzonej informacji (najlepiej oprzeć cały magazyn tylko na wywiadach i opisach
zdj, tabel itd.), po to by nie czuć było narzucanej opinii przez twórcę zinu.
• Główna rola narracji plastycznej

Ograniczenia:
• Dostęp do środowisk
• Szczerość w wywiadach
• Chęć współpracy

1.Ukazanie świata muzyki z dwóch stron – zewnętrznej i wewnętrznej (wprowadzenie).
• Świat muzyki poważnej widzianej z zewnątrz – zdjęcia koncertów, obiektów kultury (w tym duże skupienie na architekturze, jej monumentalność – tu prawdopodobnie zadebiutują zdjęcia NFMu) , ubiór, środowisko w którym występują muzycy.
• Środowisko studentów, muzyków, oprócz zdjęć być może zostanie zamieszczony wywiad z portierem oraz z administracją o pracy w obiekcie kultury, oraz zdjęcia ich stanowisk pracy być może kontrastujących z samym budynkiem.
Całość przewidywana jest na 4 max 6 stron.
2. Przedstawienie problemów świata muzyki poważnej (zarobki muzyków, bardzo niska opłacalność finansowania obiektów kultury)
• Kontrasty ekonomiczne pomiędzy grupami zawodowymi w branży muzyki poważnej. Finansowaniem obiektów kultury przez państwo, ich wypłacalność, koszty utrzymania. Porównanie- zarobki muzyków a zarobki w innych
branżach ( w tym czas nauczenia się zawodu). W tej części odbędzie się przedstawianie danych statystycznych, ich satyryczne przedstawienie bez swojego literackiego komentarza. Całość przewidywana na 4 strony.
• Wywiad z byłym muzykiem, absolwentem AM Wrocław, który zmienił branżę na IT.
• Wywiad z jego dziewczyną, która także jest absolwentką AM, zastanawiającą się nad zmianą branży.
• Wywiad z muzykiem Opery Wrocławskiej
• Ewentualnie do kontrastu wywiad z jednym z najlepszych absolwentów sekcji smyczkowych w AM lub muzykiem z Filharmonii Narodowej
• Zdjęcia środowisk osób prezentowanych w wywiadach
Całość przewidziana na 4-6 stron, czyli łącznie ze statystykami 8-10 stron.
3. Szukanie przyczyn problemów
• Wywiad z dyrektorem ogólnokształcącej szkoły muzycznej (o ile się uda) o szkolnictwie podstawowym, przygotowaniu uczniów do podjęcia pracy/studiów.
• Wywiad z profesorem z AM, jego zdanie na temat współczesnym rynku pracy, przygotowaniu studentów do niego, jak to było za jego czasów itd.
• Wywiad z muzyczką z Wiednia (absolwentką AM) jej opinia na temat systemu edukacji, porównanie jak jest z Wiedniem.
całość przewidziana na max 6 stron
4. Podsumowanie – recepty na problem
Zbiór opinii ludzi z którymi wcześniej się przeprowadzało wywiady (krótkie komentarze, lub nawet tylko dwa słowa) o tym jak (i czy w ogóle) powinna się zmienić sytuacja w branży muzycznej. I co się stanie jeśli się nie zmieni…

oz-mag-1970



Anna Kolanecka
Klaudia Kozińska
Zuzanna Wołejko
Śpiew biały


Brief

Projekt ma na celu przybliżyć odbiorcy kulturę tradycyjną koncentrując się na jednym jej odłamie – śpiewie otwartym głosem, ale naszym głównym założeniem jest odkrycie i zaprezentowanie intymnego aspektu emocjonalnego tego rodzaju śpiewu. Jego mocy ekspresji, plastyczności oraz odmienności od śpiewu klasycznego.

Wątki, które chcemy poruszyć (kolejność jest przypadkowa):

1) Autoterapeutyczny (socjologiczny/psychologicznym) Dlaczego boimy się swojego głosu? tekst i wywiad Moniką Mamińską

2) Umiejscowienie w czasie i przestrzeni: Jaką funkcję pieśni pełniły dawniej, a jaką współcześnie? Kto się nimi interesuje, zajmuje i inspiruje?

a) „Z Puszczy do Pogłosu”: 3 historie – jeden plotline
• Stanisław Brzozowy źródło: Artykuł „Śpiewa Satnisław Brzozowy” z Dwutygodnika
• Genowefa Lenarcik (córka Brzozowego) wywiad i fotoreportaż
• Olga Kozieł (muzykolożka, śpiewaczka) wywiad i fotoreportaż
*film „Śpiew Drzew” z udziałem Olgi i Pani Gieni fotosy, relacja z projekcji
b) Zywizna – projekt gitarzysty Raphaela Rogińskiego (wywiad, relacja z koncertu, foto) i Genowefy Lenarcik
c) Księżyc (zespół) wywiad z Agatą Harz i/lub artykuł z Dwutygodnika
d) Fundacja  Muzyka Kresów i Ośrodek Rozdroża; Festiwale „Kody” i najstarsze pieśni Europy źródła: wywiad z Janem Bernadem i teksty publikowane z okazji festiwali

3) Etnomuzykologiczną – background, ale bez aspirowania do publikacji naukowej, żródło: teksty Andrzeja Bieńkowskiego, Jeleny Jovanović

4) Duchową (mistyczną)

a) legendy i podania
b) „żywe historie” – nasze doświadczenia z warsztatów pieśni Stanisława Brzozowego z Olgą Kozieł

5) Estetyczną: komu się to podoba, kto tym się inspiruje i w jaki sposób.

oz-mag-1970



Magdalena Maj
Aleksandra Szatkowska
Taniec


Brief

W naszym projekcie chciałybyśmy skupić się na społecznościach tanecznych na przykładzie dwóch scen, które najlepiej znamy czyli tancerzy swingowych i street dance’owych. Nasz magazyn będzie w języku angielskim, ponieważ większość tekstów, które znajdujemy jest w tym języku.

Tematy, które chciałyśmy poruszyć:
1. Sylwetki band leaderów ze złotej ery swingu (Duke Ellington, Count Basie, Benny Goodman) uzupełnione o fragmenty wywiadów z współczesnymi band leaderami
2. Artykuł o lindy hop revival w latach 80 + wywiad z Lennartem Westerlundem (jeśli się zgodzi, w pierwszy weekend grudnia jest w Gdańsku, jeśli nie to poszukam innego wywiadu z nim)
3. Instruktaż – jak zrobić swingout, po kolei etapy zdjęcia lub rysunki
4. Scena współczesna: wywiad z organizatorem Lindy Shock University – jeden z największych festiwali swingowych w Europie i/lub Bartoszem Przybylskim nauczyciel tańca z Krakowa, “swingowy nomad” i profesjonalny wolontariusz – czasami co tydzień jest w innym mieście na innym festiwalu
5. Wywiad z Normą Miller z ramkami, w których opisuje o czym/ o kim ona mówi, ponieważ tam jest bardzo dużo odnośników do różnych ważnych rzeczy
6. (?) To jest pod znakiem zapytania ale chciałabym napisać też o wyzwaniach, społecznych sprawach z którymi scena swingowa borykała się kiedyś i teraz: rasizm, prawa kobiet (głównie równe traktowanie obu nauczycieli w parze, przypadki molestowania i jak scena na to reaguje), społeczność LGBTQ wsród tancerzy, ale bardzo cięzko jest znaleźć źródła.

Hip hop
1. Artykuł o dosyć nowym stylu tanecznym – ​krumping.​Czym charakteryzuje się muzyka krumpowa? Jak wpłyneła na taniec? Dlaczego krump powstał, gdzie i w jakich okolicznościach?
Źródła: Fragmenty wywiadów z filmu “Rize”, artykuły znalezione w internecie, wywiad z Piotrem Królem “Zontą” – najlepszym tancerzem krumpowym w Polsce, jednym z lepszych na świecie ( często widuję go na eventach, więc bardzo możliwe, że nadarzy się taka okazja, przeprowadzenia z nim wywiadu)
2. Początki muzyki hip-hopowej.​DJ Kool Herz,​​j​amajsko-​​amerykański​muzyk i [1]​
producent, ogólnie uznawany za pioniera muzyki ​hip-hop​lat 70. ​XX wieku​ .Twórca DJ-ingu ​break-beatowego,​ gdzie breaki z utworów f​unkowych​– będące najbardziej tanecznymi częściami, często z towarzyszeniem ​perkusji​były wyodrębniane i powtarzane na potrzeby całonocnych imprez tanecznych.
Jego wpływ na taniec, powstanie break dance’u.
Źródła: Serial “Hip Hop Evolution”, uzupełniające artykuły o historii hip hopu (“Origins And The Old School”)
3. Wywiad ze ​​Steffanem „Mr. Wiggles” Clemente -​członkiem ​Rock Steady Crew,​ The Electric Boogaloos,​Tribal Click, ​Zulu Nation,​and TC5 (the cool five). Historia hip hopu “od wewnątrz”. Jak wyglądało życie na Południowym Bronxie? Jakie były jego inspiracje? Dlaczego hip hop to nie tylko taniec i muzyka, ale i cała kultura?
Źródło: wywiad znaleziony na YouTube (bardzo ciekawe pytania, dużo ciekawostek)
4. Lite feet​- styl tańca zapoczątkowany przez nowojorskich dzieciaków na początku XXI wieku. Muzyka lite feet’owa, czym się charakteryzuje? Jaka jest struktura i kultura tego tańca? Opcjonalnie: Opisy podstawowych kroków (zdjęcia, bądź ilustracje). Źródła: artykuły znalezione w internecie, moja własna wiedza dotycząca kroków, opcjonalnie: Wywiad z Martą Mościcką, którą część swojego życia spędziła w NY ucząc się od najlepszych i poznając szczegółową tę kulturę.
5. Artykuł o tym, że wg badań ​mózg tancerza reaguje szybciej na zmiany w muzyce, niż mózg doświadczonego muzyka.​ Autorka “Hanna Poikonen”

oz-mag-1970



Agnieszka Doczyńska
Zofia Kofta
Aleksandra Sienkiewicz
Kolektywy


Brief

1. Materiał porównawczy trzech warszawskich kolektywów organizujących imprezy muzyczne skoncentrowane w okół muzyki elektronicznej, promowanie młodych dj-ek/ów, artystek/ów wizualnych. Magazyn podzielony na trzy części.

2. Wejście „do środka” kolektywu – w jaki sposób się komunikują/działają/promują?
Kolektywy : FLAUTA, BAS, SYNERGIA

3. Cechy wspólne wszystkich trzech kolektywów :
• rok założenia w latach 2015-2017;
• inicjatywa oddolna, tzn : niezależność od instytucji państwowych;
• organizacja imprez/koncertów/setów dj-skich/wystaw/warsztatów/paneli dyskusyjnych; – koncentracja w okół muzyki elektronicznej,
• działalność w Warszawie;
• transparentność poglądów politycznych, szerzenie haseł wolnościowych

Treść merytoryczna magazynu :
1. Wywiady z członkiniami kolektywów – wyjściowy zestaw pytań ułatwi badanie porównawcze.
2. Wywiady z wybranymi odbiorczyniami imprez (najlepiej ze świadkami imprez wszystkich trzech kolektywów)
3. Wywiady z dj-kami, muzykami, vj-ami, najlepiej także współpracujących z więcej niż jednym z kolektywów.
4. Wywiady z hostami przestrzeni, w której imprezy były organizowane – np. Spółdzielnia Krzak;
5. Wywiad z Jackiem Plewickim – z 2015 + nawiązanie w naszym wywiadzie o obecnym stanie warszawskiej sceny muzycznej,
6. Mapa środowiskowa Warszawy, sieć kontaktowa członków, muzyków, „spotów”, odbiorców;
7. Wnioski z używania portali społecznościowych do promowania działalności (zaczerpnięte z wywiadów – osobny artykuł)

oz-mag-1970



Aleksandra Pawłowska
Zuzanna Zakrzewska
Audio+Visual Performance


Brief

Punktem zbornym naszych fascynacji muzycznych, wspólnych lub osobistych okazał się być jej aspekt wizualny: nastrój, scenografia, strój artysty, otoczka, instalacja oraz wszystko to, co po- wstaje równolegle do muzyki, albo jest przemyślane w taki sposób aby uwydatnić, wzmocnić i podkreślić jej nastrój i przekaz. Potencjalna wartość wizualna jest dla nas często kryterium wyboru wydarzeń, koncertów, imprez muzycznych – niczym odkrywczym jest stwierdzenie, że muzyka towarzyszy nam w codziennym życiu, jest nośnikiem, katalizatorem, wyzwalaczem, niemniej jednak każde jej uzewnętrznienie oraz jej materializacja sprawiają, że zostaje podniesiona do rangi widowiska, spektaklu, lub alternatywnej rzeczywistości, co zdecydowanie podbija jej percepcję oraz decyduje o zapamiętywalności.

Chciałybyśmy zaprezentować kilka spojrzeń na aspekt wizualny muzyki: zaczynając od cymantyki, która jest badawczą i naukową próbą zwizualizowania drgań fal dźwiękowych, przechodząc do korzeni i historii występów plemiennych związanych z systemem wierzeń oraz położeniem geograficznym: zazwyczaj tego typu występom towarzyszy pewien kanon pomagający odebrać sens przedstawienia, a jednocześnie widowisko nie może istnieć bez rytmicznego dźwięku instrumentów.

Kolejnym aspektem tego, czym może zaskoczyć nas muzyka w dobie postępu technologicznego są instalacje, wizualizacje, mappingi, vj-ing, obiekty. Przemysł muzyczny zaadoptował sztuki wizualne na swoje potrzeby, rozwinął wiele gałęzi współpracy, powstają imprezy oraz festiwale skupione na wzajemnych relacjach dźwięku i obrazu; coraz częściej obserwujemy równoległe projektowanie dźwięku i obrazu. Te rozwijające się tendencje w muzyce i sztuce stawiają na przeniesienie widza do pewnego rodzaju alternatywnej rzeczywistości mają ułatwić lub uwydatnić odbiór bodźców dźwiękowo-wizualnych.

W projekcie magazynu chciałybyśmy zająć się zarówno procesem powstawania imprez muzyczno wizualnych od strony wykonawców, performerów lub projektantów, ale także spojrzeć na to zagadnienie od strony odbiorcy, dokonać wyboru wydarzeń, które być może nie są spektakularne, ale ze względu na klimat stworzony za pomocą subtelnych środków długo pozostają w pamięci. Jako słuchacze i widzowie często skupiamy się na detalach i subiektywnych odczuciach, czasami chce- my wejść w dialog z wydarzeniem za pomocą stroju lub atrybutu.

Uważamy, że ikonografia jaka tworzy się wokół różnych nurtów muzycznych na podstawie relacji twórca/odbiorca jest często interpretowana jako zupełnie naturalny mechanizm fukcjonowania rynku, niemniej jednak temat wydaje się warty zgłębienia i być może rozłożenia na czynniki pierwsze.

Artykuły:
1 .Cymatyka – naukowo-badawcze podejście: jak wygląda fala akustyczna w zależności od częstotliwości?
2. Etno – wierzenia, maski, rytm, trans: Afryka, Azja, Ameryka Południowa
2.,5. (?) relacja fotograficzna z eventów: koncert kolumbijskiej grupy folkowej, medytacja z misami tybetańskimi, koncert gongów i instrumentów etnicznych 3. Kącik polski – in progress: prawdopodobnie będą to teksty o artystach z Warszawy lub Polski, którzy przy organizacji swoich imprez dbają o warstwę wizualną.
4. Audiovisual: nowe technologie w muzyce, vj-ing, mapping/Wstęp
5. Relacja z Imprez: Soul Stone: wystawa instalacji w nurcie psychodelicznym połączona z koncertem stoner
6. metal, Kraków/ Psychodeliczna Podróż: 10 Lat Leśnej Szajki II Protokultura, Gdańsk
7. Instalacje: Serotonina, Warszawa + zdjęcia z innych eventów
8. Wizualizacje, Mapping
9. Nasza interpretacja tematu: Processing (program/kod, który interpretuje wizualnie muzykę)
10. Sesja fotograficzna z tancerzem butoh

oz-mag-1970



Natalia Bochyńska
Amy


Brief

I Fotoreportaż
Oś czasu Soulu Ewolucja czarnej muzyki od przywiezienia niewolników z Afryki, do popowego soulu G. Michaela. Tło polityczno- społeczne i nowe ruchy emancypacyjne są bardzo ważne dla zrozumienia muzyki soul. Amy mówiła, że muzyka czasów jej dorastania jest bez sensu, dlatego zaczęła pisać i komponować sama. Silne inspiracje latami 50 i 60, soulem, jazzem. Amy przypomina solulowe artystki wizerunkiem oraz siłą głosu i osobowości.

II Tekst, ilustracje własne
Image
Amy w wyglądzie inspirowała się latami 50 i 60 (złote czasy soulu), jej wyrazisty wizerunek wykształcił się po pierwszym sukcesie albumu Frank. Im większy sukces tym Amy chudsza, a kok wyższy. Wtedy też Blake zaczął się z nią częściej spotykać, ponieważ wyczuł pieniądze. Toksyczny cham, w którym zakochała się do szaleństwa. Amy zasługiwała na kogoś lepszego i czulszego. Amy i jej chłopak pasowali do siebie wizerunkiem, na haju czuli się jak bliźnięta.

III Tekst krytyczny, ilustarcje własne
Blake i ojciec
Obydwoje nie pomogli jej pójść na porządny odwyk. Obydwoje jej to utrudniali. Amy zaćpana była słaba, bezbronna jak dziecko. Można było nią łatwo manipulować. Potrzebowała miłości i przyjaciela. Całowała ziemie po której stąpali. Zabrakło jej w dzieciństwie ojca i silnej matki.

IV Tekst piosenki, tekst, ilustracje własne
Machina destrukcji zaczęła się w dzieciństwie, rozwód rodziców. Bulimia, narkotyki, alkohol, związek.
O jej największych demonach opowiada album „Back to black”, na czas jego świetności przypada jej najczarniejszy okres życia.

V Ranking
Ranking piosenek. Nagroda Gramy za płytę „Back to black”- Amy staje się gwiazdą międzynarodową, początek końca jej życia.

VI Recenzja
Recenzja płyty Back to black. Siła wokalistki soulowej lat 60’.

VII Infografika
Mapa wielkich wokalistek soulu i jazzu. Informacje o przyczynie ich śmierci, rodzaj głosu, tembr, skala.

VIII Statystyka, fotografie klubowiczów
Klub 27: Anegdoty o klubie. Punkty wspólne: problemy z odżywianiem, alkoholizm, narkotyki, dzieciństwo, wielki talent.

VIII
Cytaty z Amy i o Amy
Ukazujące dynamikę jej życia, a także Amy prywatnie jako koleżankę.

oz-mag-1970



Paula Czachor
Teoria rozumienia muzycznego


Brief

Jak wpływa na nas muzyka? Czym jest? W jaki sposób się nią interesujemy? Jak ją przeżywamy? To kilka z pytań, które będą głównymi filarami i motywem przewodnim budującym całe czasopismo.
Przybliży to odbiorcom około dziewięciu postaci; ich podejście do muzyki, przestrzenie z nią związaną, odmienność charakterów.

Krótka charakteryzacja kilku z nich:
1. Tomek: mini-multiinstrumentalista, pokój obklejony plakatami, biletami. Wokoło gitary, pianinko, wzmacniacze, głośniki. W salce obok domu perkusja. Upodobania muzyczne to przede wszystkim metal i syntetyki. Studiuje automatykę i robotykę na Politechnice Warszawskiej więc jego podejście jest trochę skazane na myślenie „ścisłe”.
2. Krzysiek (Gromek): sam produkuje różnego typu gitary, prowadzi również renowacje. Także studiuje automatykę i robotykę. Nie uważa siebie za zbyt dobrego muzyka. Ta mieszanka może dać ciekawe efekty związane z jego zdaniem na temat muzyki i czym dokładnie ona dla niego jest.
3. Ada: interesuje się muzyką folkową, gra na pianinie, pisze własne utwory, dodatkowo śpiewa w chórze kościelnym. Dziewczyna o bardzo dużej wrażliwości i otwartości. Ważnym aspektem będzie tu na pewno przeżywanie muzyki.
4. Karol (Pałys): własne teksty, tworzenie swoich utworów, muzyka: hip-hop. „skoro cel uświęca środki, stawiam rap na piedestale naiwny bo zawsze głodny, że tak będzie też wiedziałem chcę zrobić tę flotę, więc robię co mogę milczenie jest złotem, więc zamknę wam mordę i zrobię to kopem”.
+
5. Aneta: nie grająca, ale mocno zafiksowana muzycznie, dużo emocji.
6. Mateusz: od niedawna gra na tubie w orkiestrze w Kozienicach, dodatkowo rozwija się pod
względem gry na basie. Świeżaczek w przygodzie muzycznej.
7. Konrad: (niestety nie jestem pewna czy się zgodzi) chłopak po szkole muzycznej, studiach
ekonomicznych, bardzo duże wyczucie i łatwość w graniu i improwizowaniu. Tu skupiłabym
się na pytaniu dlaczego nie zdecydował się na przyszłość związaną z muzyką.
8. Student z Akademii Muzycznej.
9. Wybrany zespół, który nie gra tylko hobbistycznie, gra na poważnie, nie do szuflady.
Dopełnieniem będą notki na temat gatunków muzycznych, zespołów, instrumentów, kilka
wstawek z zakresu filozofii i rozumienia muzyki.
Narzędzie: aparat analogowy, pasujący do intymnej strony czasopisma, także dający dosyć spontaniczny, naturalny efekt „bez poprawek” i podglądu.

oz-mag-1970



Marta Łyżwińska
Wiktoria Mańkowska
Post-Eufemia


Brief

DLA KOGO?
Magazyn dla wszystkich, niezależnie od wieku, zarówno interesujących się alternatywną sceną muzyczną, jak i dla tych, którzy poszukują świeżych brzmień. Ciekawy temat dla osób związanych ze środowiskiem ASP.

W JAKIM CELU?
Nie powstała jeszcze publikacja, która szeroko opisała by co się działo muzycznie w eufemii i jak ważnym miejscem była na mapie Warszawy.

PLAN PUBLIKACJI:
1. Eufemia
a. krótki zarys historii eufemii i czemu już nie istnieje
b. otoczenie – powiązanie z asp
c. atmosfera – cytaty bywalców i pracowników
d. legendarne danie kotlet z sera
e. wystrój – vhs, kasety, plakaty

2. O imprezach, które narodziły się w eufemii
Piosenka jest dobra na wszystko
Humorki
Muzyka nieheteronormatywna
Impro miting
Wampetery

3. Zespoły które zaczynały w eufemii
a. wywiady
b. zdjęcia z koncertów, zdjęcia z prób, portrety, zdjęcia sytuacyjne
c. twórczość wizualna muzyków: okładki, plakaty, zdjęcia, rysunki + osoby wśród nich, które studiują na asp i ich prace
d. relacje między muzykami

4. Ważne postaci dla całego środowiska
Miłosz Cirocki
Jakub Lemiszewski

5. Wpływ eufemii na scenę muzyczną (nie tylko warszawską)
muzycy związaniu niebezpośrednio z Eufemią

6. Gdzie przeniosło się życie kulturalne Eufemii?
a. Młodsza siostra
b. Chłodna 25, Chmury, Pogłos

oz-mag-1970



Aneta Zdziech
Autonomia


Brief

Hasła przewodnie:
niezależność/ autonomia/ inność/ alternatywa/ świadomość

Cel:
• stworzenie magazynu muzycznego dotyczącego różnorako rozumianej muzyki niezależnej
- stworzenie aplikacji mobilnej oraz krótkiej animacji prezentującej projekt.
Celem magazynu jest ukazanie alternatywnego świata muzyki. Magazyn ten ma być przestrzenią do pokazania świadomych twórców oraz konsumentów muzyki, poszukiwaczy nowych brzmnień. W poruszanych artykułach w tle wybrzmiewać będzie tylko jedno pytanie, co myśli odbiorca teraz:

Bycie off — wybór czy konieczność?
W tej sferze muzyki uczestniczą głównie osoby związane z życiem artystycznym. Większość słuchaczy z reguły wybiera komerycyjne punkty sprzedaży (empik) oraz koncerty szerzej promowane przez światowych dystrybutorów bądź wytwórnie (sony, livenation, go ahead). Dlatego też projekt ten odpowiedni jest zarówno dla osób zaangażowanych i zaznajomionych z przedstawionymi zjawiskami, jak i dla osób którym bliższa jest kultura masowa / sposobność do pokazania nieznanych im dotąd możliwości oraz nowości muzycznych.
Wykorzystane materiały, w tym wywiady/ zdjęcia /layout /logotyp /oprawa graficzna będą w całości wykonane przeze mnie. Materiałem posiłkowym będą archiwalia dotyczące klubów lub sklepów winylowych znajdujących się w Warszawie.

Propozycja tematów:
• Autonomia jako tożsamość twórcza—bohater nr.1
• trasa warszawska — koncerty klubowe muzyki niezależnej Fotorelacja z klubów: Chmury/ Hydrozagadka/ Pogłos/ Młodsza Siostra = publiczność, miejsca, atmosfera
• winyle — bohater nr. 2 sklepy winylowe – tradycja i trend sprzedawca/klient, kolekcjonerzy 
- wytwórnia/artysta lub w pełni niezależny twórca (internet)
bohater nr. 3
dodatki: kobiety na scenie, dom kultury kadr i prowadzone w nim sekcje alternatywne (retromania, dzwięki z offu)

oz-mag-1970



Karolina Brzuszek
Anatomia dźwięku


Brief

Artykuł 1
Wstęp do teorii pojęcia solfeggio. Pierwszy artykuł będzie nakreśleniem tematu przewodniego, zarówno w ujęciu “ezoterycznym”/”antycznym”, jak i naukowym (bardziej próba, niż konkretne zdefiniowanie, istnieje niewielka ilość materiałów naukowych, właściwie znikoma na temam muzyki solfeżowej). Odwołania do książek traktujących na temat:
• “Czarodziejski śpiew”, G.Fosar • „The Message from the Water”, Masaru Emoto (jak częstotliwości działają na wodę > na człowieka)
• opracowania naukowe dot. badań Chladniego (znalazłam cały instruktarz dotyczący budowy urządzenia tworzącego figury Chladniego [!] )
• ujęcie naukowe – czym jest częstotliwość, czym jest w muzyce, jak/kiedy zastosowanie jest istotne (kontakt do fizyka [?])> L. Lach ma kontakt ze środowiskiem akademickim
• cymatyka

Artykuł 2
Kontekst medytacyjno/duchowo/ezoteryczny. • Wywiad (już mam [!]) z Romanem Felczyńskim – prowadzący warsztaty przy użyciu muzyki solfeżowej we Wrocławiu. • udział (18.11) w Ceremonii Światłą i Dźwięku w Warszawie (postaram się poszukać osoby, która udzieli dodatkowego wywiadu) + zdjęcia instrumentów, ludzi w transie, stanie relaksu
• wizyta w sklepie z instrumentami – typologia [!]
• zagadnienia, które ewentualnie można rozwinąć
• kamertonoterapia (między nauką a medycyną alternatywną)
• kościół katolicki – pieśni gregoriańskie/papież Grzegorz I – mało informacji [szukam]

Artykuł 3
Próba naukowej analizy solfeggio
• gdzie częstotliwości, nie tylko jako muzyka, ale jako zjawisko fizyczne są używane, jak środowisko naukowe odnosi się do tematu. Leczenie raka, sesje z użyciem kamertonów. • polskie słowo solfeż [?]
• książka „Rola muzyki w XXI wieku”, F. Maman – wpływ na komówrki rakowe • jako ciekawostka informacja na temat użycia muzyki klasycznej w terapii oraz info. o zjawisku zwanym „efektem Mozarta”
• wpływ konkretnego układu dźwięków na mózg – potwierdzone badaniami Artykuł 4 Zmiana stroju 440Hz na 432Hz. Posiadam całą analizę na ten temat, jak przebiegała ta zmiana + wypowiedzi Leszka Możdżera (jedyna osoba ze świata kultury/muzyki śmiało mówiąca o znaczeniu tej zmiany, przed nim John Lenon – nie mam więcej info. na ten temat póki co). Odniesienie do badań cymatyki i Chladniego.

oz-mag-1970



Julia Wakuła
Punk


Brief

1. Ogólnie o punku. Słowo wstępu o projekcie.

2. Muzyka Punk – o istotności kontekstu historycznego. O powstawaniu bazujących na punku gatunków muzycznych. Podział na punk w UK, w USA, w Polsce.

a) Punk w UK. Ogólnie. Najważniejsze zespoły. Wywiad z Johnem Lydonem. Przekształcenie się Sex Pistols w PiL. Wpływ Sex Pistols na inne zespoły muzyczne i estetykę (DIY, collage). Joy Division i New Order. Okładki albumów i ich designerzy. Istotna rola wydawnictw muzycznych. Infografika (np. festiwali muzycznych w UK, albo istotnych dla powstania punku/post-punku/new wave miast, jak Leeds, Manchester).

b) Punk w USA. Ogólnie. O CBGB i grających tam zespołach. Wywiad z twórcą CBGB, albo wypowiedzi muzyków o klubie.

c) Punk w Polsce. Ogólnie. Wywiad z Brylewskim (albo kimś innym, już samodzielnie przeprowadzony).

3. Sztuka i Punk. O „oswojeniu” punku.

a) Moda – Westwood (powiązanie z Sex Pistols).

b) Dadaizm, Duchamp itp.

c) Graffiti i jego punkowy charakter. Banksy i Basquiat (współpraca z Warholem, powiązania Warhola z Blondie i Bowiem i innymi artystami związanymi z punkiem). Komercjalizacja. Infografika-mapa prac Banksy’ego w Europie.

4. Punks Not Dead. Refleksja o punku dzisiaj. Podsumowanie.

oz-mag-1970



Karol Yamazaki
Breathe


Brief

brak briefu

oz-mag-1970



Pelka Atys
Linda Robakowska
Aura dźwiękowa


Brief

Tematami poruszanymi w magazynie będą kolejno:
• szum informacyjny,
• audiosfera rozumiana jako przestrzeń w której wykształcają się praktyki radzenia sobie z nadmiarem informacji,
• peryferyjne zjawiska dźwiękowe.

Dodatkowe pytania:
• czym jest dźwięk?
• czym jest cisza?
• czym jest chaos?
Informacje dodatkowe:
planowana objętość: 16 stron,
planowana wielkość : maksymalny wymiar jednej rozkładówki to 50×70,
(nie wiem jak to wyjdzie przy druku ale rozmawialiśmy o tym, że magazyn powinien być pokaźnych rozmiarów).
Celem jest zilustrowanie mojej audiosfery poprzez różnego rodzaju infografiki korzystające z zasad repetycji oraz wariacji. Dodatkowym materiałem przybliżającym „wygląd” tejże będą widma częstotliwości zjawisk akustycznych istniejących w moim otoczeniu. Powstanie również partytura graficzna, o której zagranie i zrecenzowanie poproszę wybraną przez siebie osobę z klasycznym wykształceniem muzycznym.
Następnie przeprowadzę wywiad z dwójką ludzi, których praca kształtuje ich audiosferę. Pytania mają na celu zrozumienie czy i w jaki sposób dźwięki, które wydają ludzie oraz maszyny podczas pracy wpływają na ich codzienność.
Fotografia będąca wydawałoby się „na marginesie” projektu wesprze moje dociekania. Zastosuję szerokie kadry, zwielokrotnianie, brak ostrości i długi czas naświetlania.
Ostatnią częścią projektu będzie przytoczenie osiągnięć w zakresie pojmowania dźwięku przez kompozytorów i teoretyków muzyki awangardowej .
„Zarys encyklopedyczny” ułatwi czytelnikowi zrozumienie mojego zamysłu na magazyn.

oz-mag-1970



Helena Nowicka
Vinyl Revival


Brief

brak briefu

oz-mag-1970